اصول سئو

در پست قبل اشاره کردیم که سئو سه بخش اصلی دارد؛ پایه‌ریزی فنی، محتوا و لینک‌سازی. حال می‌خواهیم جداگانه این بخش‌ها را تحلیل کرده و جزئیات آن‌ها را بررسی کنیم.

سئو فنی

برای رتبه‌بندی یک سایت سه مرحله باید طی شود:

اول موتور جستجو باید صفحات سایت را در اینترنت پیدا کند.

بعد باید صفحات را اسکن کرده و موضوع‌ها و کلمات کلیدیِ محتواهای موجود در سایت را بررسی کند.

در آخر هم باید آن‌ها را به فهرست یا ایندکس (مجموعه‌ای از کل اطلاعات یافت شده در اینترنت) اضافه کند.

به این ترتیب موتور جستجو هنگام سرچِ موضوعات مرتبط با مطالب وب‌سایتتان توسط یک کاربر، می‌تواند نمایش دادن صفحات سایت شما را هم در نظر بگیرد.

به نظر کار آسانی می‌آید نه؟! مطمئناً همین‌طور است و جایی برای نگرانی نیست.

اگر شما می‌توانید صفحات سایت خود را به راحتی مشاهده کنید، چرا گوگل نتواند؟

خب مشکل کار دقیقا همین‌ جاست! چیزی که شما به عنوان یک کاربر یا بازدید کننده از سایت‌ها می‌بینید با چیزی که موتورهای جستجو می‌بینند کاملا متفاوت است.

از نظر ما سایت‌ها مجموعه‌ای هستند از رنگ‌، متن، گرافیک و چیزهای دیگر. اما برای موتور جستجو چیزی نخواهند بود به جز حروف!

بنابراین هر بخشی که نتواند به صورت یک نوشته ارائه شود برای موتورهای جستجو نامرئی باقی خواهد ماند.

یک موتور جستجو نمی‌تواند عکس‌های سایت شما را مشاهده کند و فقط نام آن‌ها را می‌بیند‌ و تحلیل می‌کند.

پس با وجود ‌خوب بنظر رسیدن وب‌سایتتان برای شما، ممکن است برای گوگل کاملاً غیر قابل دسترس باشد.

و اینجا دقیقا همان‌جاییست که بهینه‌سازی یا سئوی داخلی وارد عمل می‌شود و به شما اطمینان می‌بخشد که گوگل، سایتتان و صفحاتش را ایندکس خواهد کرد.

مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر سئوی داخلی عبارتند از:

ساختار URL 

موتورهای جستگو علاقه ندارند که رشته‌ای طولانی از کلمات پشت‌سرهم را بخوانند، بنابراین در صورت امکان urlهای خود را ساده و کوتاه نگه دارید. اما به یاد داشته باشید که حتما شامل کلمات کلیدیتان باشند.

سرعت بالا آمدن صفحه

موتورهای جستجو سرعت لود شدن صفحه را به عنوان یک معرف کیفیت در نظر می‌گیرند که بسیاری از شاخصه‌های وب‌سایت بر آن تأثیرگذارند مثلاً اندازه‌ی عکس‌ها.

dead links و broken redirects

یک لینک از ‌بین ‌رفته، بازدیدکننده را به صفحه‌ای هدایت می‌کند که وجود ندارد. و یک ریدایرکت خراب به منبعی اشاره می‌کند که ممکن است دیگر وجود نداشته باشد. در هر دو حالت علاوه بر تجربه‌ي منفی که در ذهن کاربر به جا می‌ماند، صفحات سایتتان هم توسط موتور جستجو ایندکس نخواهند شد.

نقشه سایت و فایل‌های robots.txt

نقشه‌ی سایت، یک فایل بسیار ساده از لیست تمام url های موجود در ساییتان است و موتورهای جستجو از آن برای شناسایی صفحاتی که می‌توانند ایندکس کنند، استفاده می‌کنند. فایل robot.txt هم در عوض صفحاتی را برای موتورهای جسجتو مشخص می‌کند که مایل نیستید ذخیره یا ایندکس شده و در جستجوی کاربران ظاهر شوند.

محتوای مشابه

صفحاتی با محتوای مشابه یا عیناً شبیه به هم، موتورهای جستجو را سردرگم می‌کنند و همواره برای آن‌ها تشخیص اینکه کدام محتوا را نمایش بدهند دشوار است. به همین جهت موتورهای جستجو، محتواهای مشابه را به عنوان یک فاکتور منفی در نظر می‌گیرند و در صورت یافتن چنین صفحاتی در یک سایت، به عنوان جریمه هیچ یک از آن صفحات را نمایش نخواهند داد.

محتوا

هر زمانی که شما از یک موتور جستجو استفاده می‌کنید، به دنبال یک محتوا می‌گردید. اطلاعاتی پیرامون یک موضوع یا مشکل خاص. این محتوا ممکن است به شکل‌های متفاوتی ظاهر شود؛ پستی در یک بلاگ یا سایت، یک ویدئو یا پیشنهاد محصول یا حتی یک لیست تجاری!

ولی برای سئو، محتوا یعنی هرچیزی که به افزایش بازدید و جستجو کمک کند. چرا که یک) محتوا چیزی‌ست که مشتریان پس از جستجو می‌خواهند و دو) موتورهای جستجو از محتوا برای رتبه‌بندی یک صفحه استفاده می‌کنند.

بنا بر این اطلاعات، الگوریتم‌های جستجو می‌توانند کوئری‌های کاربر (عبارات یا کلمات جستجو شده در مستطیل موتوهای جستجو) را با صفحاتی که بیشتر به آن مرتبط هستند، انطباق دهند.

فرآیند بهینه‌سازی محتوا از جستجوی کلمات کلیدی آغاز می‌شود:

کلمات کلیدی

سئو به معنای گرفتن هر بازدیدکننده‌ای از قشری برای سایت شما نیست! بلکه به این معناست که افرادی را به وب‌سایتتان جذب کند که نیازمند خدمات شما بوده و در آینده به مشتریانتان تبدیل شوند.

اما این کار تنها زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که کلماتی را بیابیم که جامعه‌ی مخاطب شما از آن‌ها بیشتر استفاده و جستجو می‌کنند. در غیر این‌صورت آن‌ها هرگز شما را نخواهند یافت حتی اگر اولین رتبه‌ی صفحه‌ی جستجوها باشید!

پس به همین دلیل است که کار سئو با یافتن عباراتی آغاز می‌شود که خریدارهای احتمالی در موتورهای جستجو به دنبالشان می‌گردند. پس از یافتن کلمات کلیدی خود از وب‌سایت‌هایی مانند؟ می‌توانید فرآیند بهینه‌سازی داخلی را آغاز کنید.

بهینه‌سازی داخلی

سئوی داخلی به شما اطمینان می‌بخشد که موتور جستجو الف) عناوین و کلمات‌کلیدی صفحه را خواهد فهمید و ب) می‌تواند آن‌ها را به جستجوهای مرتبط انطباق دهد.

می‌گوییم صفحه، نه محتوا! زیرا هرچند سئوی داخلی با تمرکز بر کلماتی می‌بینید شروع می‌شود اما در ادامه به بهینه‌سازی برخی جزئیات در کدنویسی گسترش خواهد یافت. به همین جهت لیستی از مهم‌ترین فعالیت‌ها جهت بهینه‌سازی داخلی سایت برای شما آماده کرده‌ایم.

بهینه سازی سایت ارتقا رنک گوگل و وکتور

1. بهینه سازی کلمات کلیدی

در ابتدا مطمئن شوید که گوگل خواهد فهمید کدام کلمات کلیدی را می‌خواهید را برای رتبه‌دهی سایتتان استفاده کنید. برای این کار کلمات کلیدی اصلیتان باید در موارد زیر نمایان شود:

عنوان پست

به طور ایده‌آل، عنوان پست هر چه به شروع آن نزدیک‌تر باشد بهتر خواهد بود.

url

آدرس صفحات سایتتان هم باید شامل کلمه یا کلمات کلیدی مهم باشند.

تگ h1

در اغلب سیستم‌های مدیریت محتوا این تگ به صورت خودکار، عنوان صفحه را در بر خواهد گرفت. پس صرفاً مطمئن شوید سیستم شما از این قاعده مستثنی نیست.

پاراگراف نخست

یافتن کلمه‌ی کلیدی در پاراگراف نخست یا ۱۰۰ کلمه‌ی آغاز متن به گوگل اطمینان می‌دهد که نوشته‌ی شما بدون شک درباره‌ی موضوع ادعا شده، است.

تگ‌های عنوان و توضیحات متا (meta-title , meta-description tag)

موتورهای جستجو از این دو عنصر برای نمایش لیست نتایج جستجو استفاده می‌کنند. به صورتی که عنوان متا به جای تیتر و توضیحات متا در زیر آن‌ به صورت خلاصه خواهد آمد.

نام عکس‌ و تگ آلت (alt tag)

به یاد دارید که موتورهای جستجو عکس‌های موجود در صفحات سایت را به چه شکل می‌دیدند؟ فقط نام فایل آن‌ها را. پس اطمینان حاصل کنید که نام حداقل یکی از عکس‌ها، کلمه‌ی کلیدی شما را شامل خواهد شد.

تگ آلت نیز همان متنی‌ست که مرورگرها به جای عکس نمایش می‌دهند و با اینکه با هدف کمک به افراد کم توان در بینایی طراحی شده‌‌اند اما به دلیل اینکه در کد عکس ظاهر می‌شوند، گوگل از آن‌ها هم برای ایجاد ارتباط بین کوئری و مطالب صفحه استفاده خواهد کرد.

در ادامه پیشنهاد می‌کنیم که از معادل‌های معنایی برای کلمه‌کلیدیتان نیز استفاده کنید. به عنوان مثال فرض کنید که از کلمه‌ی شیر در تیتر خود استفاده کرده‌اید. اما آیا هدف شما شیر نوشیدنی بوده است یا نوع حیوانش؟ اگر در متنتان از کلمات دیگری همچون صبحانه، گاو، گلوکز و … استفاده کنید موتورهای جستجو خواهند فهمید که مقصود شما مورد اول بوده و از نمایان شدن صفحه شما در جستجوهای نامربوط جلوگیری خواهند کرد.

2.سایر فاکتورهای بهینه‌سازی داخلی

سئوی داخلی صرفاً درباره پخش کردن کلمات کلیدی سرتاسر صفحه‌تان نیست بلکه عوامل دیگری نیز بر آن تأثیر می‌گذارند همچون:

لینک‌های خارجی

لینک دادن به صفحات دیگری که موضوعات و عنوانی مشابه با شما دارند نه تنها به گوگل کمک خواهند کرد مطالب مرتبط را راحت‌تر پیدا کرده بلکه به مطالب شما نیز اعتبار خواهد بخشید.

لینک‌های داخلی

این دسته از لینک‌ها از دو طریق به شما در رتبه‌بندی سایتتان کمک خواهند کرد. ۱) به موتورهای جستجو این فرصت را می دهند که سایر صفحات سایت شما را بگردند. ۲) ارتباط معنایی بین دیگر صفحات ارزشمند وب‌سایت را نشان می‌دهند. به عنوان قانونی نانوشته بهتر است که در ازای هر پست، ۲ الی ۴ لینک داخلی وجود داشته باشد.

طول محتوا

محتوای طولانی‌تر عموما رتبه‌ی بهتری نیز می‌گیرد.

چند رسانه‌ای بودن

استفاده از انواع مختلف رسانه مثل ویدئو، عکس، صوت، نمودار و … بازدیدکننده را بیشتر در سایت شما نگه می‌دارد و این نشان‌دهنده‌ی این خواهد بود که محتوای شما ارزشمندتر و راضی‌کنند‌تر است.

لینک‌ها

همانطور که تا به اینجا متوجه شده‌اید دو عامل اصلی در رتبه‌ی‌ سایت، مرتبط بودن و مجبوبیت و مرجعیت آن بود. دو عامل اول یعنی پایه‌ریزی فنی و محتوا بیشتر روی مورد اول (افزایش ارتباط مطالب با کوئری‌های کاربران) تأکید داشتند. اما عامل آخری که بررسی آن می‌پردازیم تمرکز خود را روی محبوبیت صفحات گذاشته است. قبل از آغاز سخن درباره‌ی اینکه لینک‌ها چطور کار می‌کنند می‌خواهیم اندکی راجع به این حرف بزنیم که وقتی از لینک‌ها می‌گوییم، سئو به چه معناست.

Backlink چیست؟

هر زمان که وب‌سایتی دیگر به محتوای سایت شما اشاره می‌کند، شما در واقع یک بک‌لینک دریافت کرده‌اید. گوگل از این نشانه‌ برای تشخیص میزان محبوبیت یک سایت استفاده می‌کند. اما توجه داشته باشید که خوب و بد بودن کیفیت این لینک‌ها بسیار مهم هستند یعنی ممکن است بک‌لینک گرفتن از سایتی نامعتبر و نامرغوب نه تنها اثر مفید بلکه نتیجه‌ی سوء نیز داشته باشد.

عوامل مؤثر بر کیفیت لینک‌ها

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم کیفیت لینک‌های ساخته شده بسیار حیاتی هستند و به همین دلیل سئو نه تنها روی ساخت هر لینکی، بلکه بر تولید با کیفیت‌ترین آن‌ها تمرکز می‌کند.

هر چند هنوز هیچ‌کس موفق به کشف دقیق این عوامل نشده است اما دانش سئو برخی از این فاکتورهای مؤثر را فاش کرده است که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:

1. محبوبیت لینک‌ها:

هر لینک از دامنه‌ای که موتورهای جستجو به عنوان مبنع بشناسند، با کیفیت خواهد بود.

2. تیتر مرتبط:

لینک‌هایی به دامنه‌هایی با موضوعات مرتبط به موضوع مورد بحث شما، بسیار با اهمیت‌تر و مفیدتر از لینک‌های تصادفی از وب‌سایت‌ها نامربوط خواهند بود.

3.دامنه‌ی معتبر:

لینک‌هایی از سایت‌های معتبرتر برای گوگل قابل اعتمادتر خواهند بود و در رتبه‌بندی تثیر بیشتر خواهند گذاشت.

ساخت لینک

در سئو به فرآیند به دست آوردن بک‌لینک‌های جدید، ساخت لینک یا لینک‌سازی گفته می‌شود که فرآیندی بسیار چالش برانگیز بوده و نیازمند خلاقی، صبر و تفکر استراتژیک است. که با آموزش و تمرین بسیار زیاد فراهم خواهد شد.

امیدواریم مطالب ارائه‌ شده در خصوص سئوی داخلی برایتان مفید واقع شده باشد. با ما در پست‌های آموزشی آینده‌ همراه باشید:)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در google

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هر کسب و کاری می‌تواند با حرکتی آگاهانه و نه فرسایشی در مسیر صحیح، پیشرفت را احساس کند. ما، اعضاء تیم رامونا، متشکل از کارشناسان حرفه‌ای و مجربِ حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ و برنامه‌نویسی، با هدف بهبود و ارتقاء کیفیت کسب‌‌وکار شما با ارائه‌ خدماتی همچون؛ طراحی استراتژی تبلیغات موثر و تولید محتوا، طراحی اپلیکیشن، سایت و وب‌سایت و افزایش و بهبود رتبه‌ی آن در گوگل (سئو) و سایر موتور‌های جستجو و ... در کنار هم جمع شده‌ایم، تا پاسخگوی نیازها و مشکلات شما در زمینه‌ی بازاریابی دیجیتال باشیم.

لینک1

لینک2

لینک3

لینک4

تمامی حقوق نزد رامونا استودیو محفوظ است.