بازاریابی عاطفی | بازاریابی احساسی

آیا بنده احساسات هستیم یا منطق؟
اگر از شما بپرسیم که آیا فردی احساساتی هستید یا منطقی، چه پاسخی می‌دهید؟

اکثر مردم تصور می‌کنند انسان منطقی‌ هستند و بر احساسات خود تسلط دارند.

براساس منطق تصمیم می‌گیرند و براساس منطق عمل می‌کنند.

اما باید بگوییم خیال باطلیست!

انسان تماما بنده احساسات است و اگر مسیر منطق را هم پیش بگیرد به راحتی می‌تواند با توجیهی، بر روی منطق سرپوش بگذارد و به احساسات بها دهد و در پایان هم تصور کند که منطقی عمل کرده است!

اراده انسان تحت تأثیر بُعد عاطفى و شوقى او است؛ انسان تا نسبت به کارى اشتیاق و رغبت پیدا نکند، اراده‌اش نسبت به آن برانگیخته نمی‌شود.

اما قبل از اینکه بگوییم بازاریابی عاطفی چیست، چرا مؤثر است و چگونه باید آن را در تلاش‌های بازاریابی خود بگنجانیم، بیایید ابتدا در مورد احساسات صحبت کنیم.

احساس و عاطفه چیست؟

مجموعه ای از حالات مانند، خشم، تنفر، شادی، عشق، اندوه، آرزو، ترس و… احساسات هر فرد را تشکیل می دهند.

احساسات و عواطف انسان از ویژگی‌های ذاتی او هستند. وجود احساسات به انسان‌ها کمک می‌کند که با هم ارتباط بر قرار کنند و در این ارتباط موفق باشند.

_ یک مثال قابل لمس

ما انسان‌ها به‌طور غریزی قبل از فکر کردن یا منطقی کردن یک تصمیم واکنش نشان می‌دهیم. ما اغلب نمی‌دانیم که بسیاری از تصمیماتمان غیر منطقی هستند، بااینحال اگر از ما سؤال شود، بسیاری از ما به طرف‌داری تسلط منطق بر احساسات اصرار می‌کنیم.

حالا بیایید در سطح بازاریابی آن را برسی کنیم.

معرفی یک محصول جدید را درنظر بگیرید، اگر بین دو تبلیغ درباره این محصول، یکی صرفا درباره آن اطلاعات می‌داد و دیگری باعث می‌شد شما را بخنداند یا گریه کنید، کدام یک بیشتر تحت تأثیر قرارتان می‌داد؟ 

مطمئناً شما قیمت دو محصول را با هم مقایسه کرده‌اید و در‌مورد هر‌کدام وقت صرف خواندن ویژگی‌ها و خصوصیات آن‌ها کرده‌اید، اما وقتی زمان تصمیم گیری برسد کدام یک را انتخاب می‌کنید؟

بر اساس نتایج تحقیقات در میان تبلیغات ساخته شده، تبلیغاتی که محتوای کاملاً احساسی دارند، تقریباً دو برابر (31٪ در مقابل 16٪) مواردی که فقط محتوای منطقی دارند موفق ترند.

پس بازاریابی عاطفی چیست؟

بازاریابی عاطفی به تلاش‌هایی اطلاق می‌شود که در درجه اول از احساسات استفاده می‌کند تا مخاطب به شما علاقه‌مند شود، شما را در ذهن بسپرد، خرید کند و در نهایت به دیگران معرفیتان کند. بازاریابی عاطفی به طور معمول در ایجاد حس حسن‌نیت و اعتماد بین مصرف کننده و برند کمک می کند و می‌توانید از آن برای ارتباط عمیق با مشتریان، ایجاد مشتریان وفادار و افزایش فروش استفاده کنید.

اما چرا احساسات متقاعد کننده تر از اطلاعات هستند؟

مغز ما در پردازش احساسات عالی است. مغز احساسات را به سرعت درک و تفسیر می‌کند و حافظه آن‌ها را برای مدت طولانی حفظ می‌کند.

تصمیمات مشتریان به احساسات متکی هستند نه به اطلاعات بنابراین ایجاد بازاریابی عاطفی بر قصد و تصمیم فرد برای خرید بیشتر از محصول، خدمات و محتوای شما تأثیر بسزایی خواهد گذاشت.

برای ارتباط با احساسات مخاطبان خود چه کنیم؟

1- هدف خود را مشخص کنید

بسته به نو کسب و کار، محصول و خدماتتان، شما نمی‌توانید احساسات عمومی را هدف قرار دهید.

 باید عمیق شوید و بازار هدف خود را دقیقاً تعریف کنید. این کار روی جزئیات بازاریابی شما مانند: متن، رسانه، انتخاب گرافیک و غیره تأثیر می‌گذارد و به آن‌ها کمک می کند تا حد ممکن کارآمد باشند.

این شیوه باعث می‌شود بجای وقف هزینه و تلاش بی‌حاصل جهت راضی کردن همه، بر روی مشتریان واقعی خود تمرکز کرده و نتیجه قطعی‌تری بگیرید.

2- مخاطب خود را بشناسید

این یک قدم مهم قبل از انجام هر نوع بازاریابی است، اگر مخاطبان خود را نشناسید چگونه می‌خواهید بفهمید که به چه نوع محتویاتی پاسخ می‌دهند؟ چه احساسی برای هدف قرار دادن آن‌ها مناسب است و بهترین و با ارزش ترین بازخورد را می‌گیرد؟

3- داستان سرایی کنید

روایت داستان از تکنیک‌های مؤثر در بازاریابی عاطفی است.

 طبیعت انسانی به نحوی است که ذاتاً عاشق داستان است و داستان درضمیر ناخودآگاه انسان نقش مهمی ایفا می‌کند

بنابراین برند شما می‌تواند از داستان گویی برای ارتباط با مخاطب و رسیدن به اهداف خود استفاده کند.

خود و کسب و کار خود را با داستان معرفی کنید، خدمات و محصولاتتان را با داستان ارائه کنید، مخاطبان خود را از طریق قصه گویی شاد، غمگین یا عصبانی کنید، هرچند که معمولاً بهتر است بیشتر با احساسات مثبت همراه شوید..

4- رسانه های الهام بخش

یک تصویر یا ویدئو ی الهام بخش می‌تواند به بینندگان کمک کند تا با شخصیت‌های آن ارتباط برقرار کنند و در تجربه آن‌ها سهیم شوند.

5- کمپین‌ها

کمپین هایی که احساسات، شادی و خوشبختی را به وجود می‌آورند ، راه‌های قدرتمندی برای ارتباط با مصرف کنندگان هستنند.

اشتیاق امری مسری است و ایجاد این حس در مخاطب، باعث می‌شود بخواهد شادی خود را گسترش دهد و این یعنی دیده شدن بیشتر یا به اصلاح مشتری مشتری می‌آورد.

و نکته آخر اینکه سعی کنید زبان مثبت را در بازاریابی خود بگنجانید و استفاده از احساسات و عواطف مثبت را به منفی ترجیح دهید.

بازاریابی عاطفی، فقط مخاطبان را به مرحله خرید نمی‌رساند بلکه می‌تواند آنها را به مشتریانی وفادار و همیشگی تبدیل کند.

امروز در کشورمان، بازاریابی عاطفی پذیرفته شده و استفاده از آن رواج یافته است.

بازاریابی عاطفی به مشتریانتان کمک می‌کند تا با قلب خود شما را انتخاب کنند زیرا ارتباطی عاطفی بین آنها و برند شما شکل می‌گیرد و این ارتباط مهم حتی مدتها پس از انجام خرید در ذهن مشتری می ماند.

ما پذیرفتیم که منطقی تصمیم نمی‌گیریم و این شروع منطقی شدنمان است.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در google

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هر کسب و کاری می‌تواند با حرکتی آگاهانه و نه فرسایشی در مسیر صحیح، پیشرفت را احساس کند. ما، اعضاء تیم رامونا، متشکل از کارشناسان حرفه‌ای و مجربِ حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ و برنامه‌نویسی، با هدف بهبود و ارتقاء کیفیت کسب‌‌وکار شما با ارائه‌ خدماتی همچون؛ طراحی استراتژی تبلیغات موثر و تولید محتوا، طراحی اپلیکیشن، سایت و وب‌سایت و افزایش و بهبود رتبه‌ی آن در گوگل (سئو) و سایر موتور‌های جستجو و ... در کنار هم جمع شده‌ایم، تا پاسخگوی نیازها و مشکلات شما در زمینه‌ی بازاریابی دیجیتال باشیم.

لینک1

لینک2

لینک3

لینک4

تمامی حقوق نزد رامونا استودیو محفوظ است.