در دنیای امروز، برای جذب مخاطب بیشتر و دستیابی به فروش بالاتر قطعا نیاز به تولید محتوای مناسب داریم. تولید محتوا، بیش از هر روش دیگری در رونق کسب و کار موثر است. امروزه، به جای صرف هزینههای هنگفت برای تبلیغات محیطی و رسانه ای، میتوان با کمترین هزینه به بیشترین میزان بازدهی رسید.
اما چرا تولید محتوا در کسب و کار اهمیت دارد؟
پیش از هر چیز باید در مورد محتوا و تولید محتوا اطلاعاتی داشته باشیم.
محتوا چیست؟
به طور کلی، محتوا به اطلاعات قابل درکی گفته میشود که در قالب متن، صوت، تصویر و یا ویدئو به مخاطب ارائه میشود. به زبان ساده تر پستهایی که در اینستاگرام میبینید، پادکستهایی که در اوقات فراغت گوش میکنید و یا حتی ویدئوهایی که در یوتیوب مشاهده میکنید همه و همه محتوا هستند.
حال هدف از تولید محتوا چیست؟
هدف از تولید محتوا، بهتر و بیشتر دیده شدن از طریق رقابت با سایرین است.
اگر میخواهید در جستجوی گوگل، بیشترین سهم را داشته باشید قطعا باید محتوایی مناسب، خاص و منحصر به فرد ارائه کنید. مطالب کپی شده و محتواهای تکراری نه برای گوگل جذابیت دارد و نه برای مخاطبان.
حال که با محتوا و هدف تولید محتوا آشنا شدیم، راحتتر میتوانیم در مورد تاثیر آن بر کسب و کار صحبت کنیم. شما برای اینکه کسب و کار موفقی داشته باشید نیاز به مشتریان زیاد و البته وفادار دارید.
اما چطور میتوان به این مهم دست پیدا کرد؟
شاید اولین راهی که به ذهن شما میرسد تبلیغات رسانهای و محیطی و دیده شدن روی بیلبوردهای سطح شهر باشد. این روشها میتواند شما را به مخاطب معرفی کند اما نمیتواند مشتری وفاداری برای شما بدست آورد زیرا ارتباطی یک طرفه است. مشتری با دیدن تبلیغ شما فقط با نام و برندتان آشنا میشود و تمام.
از طرفی این نوع تبلیغ هزینهی بسیار زیادی را به شما تحمیل میکند. اما روش دیگری برای دیده شدن کسب و کار شما و همچنین جذب مشتری وجود دارد و آن هم تولید محتواست. شما با داشتن یک سایت اینترنتی، یک پیج اینستاگرام و یا یک کانال در شبکههای اجتماعی میتوانید به راحتی مشتری خود را پیدا کنید.
در این حالت مشتری وارد سایت شما میشود، در مورد محصول شما اطلاعات کسب میکند و از نظرات سایر مشتریان مطلع میشود. و یا از طریق پیج اینستاگرام، شما را دنبال میکند، اطلاعات کامل تری راجع به محصول شما دریافت میکند و نظرات سایر مشتریان را میبیند. این شروع یک رابطه دوطرفه بین شما و مشتری است. معجزهی تولید محتوا در کسب و کارتان، وفادار کردن مشتری به شماست. کاری که در تبلیغ به روش اول قطعا امکانپذیر نیست.
امروزه اکثر مردم برای خرید محصول از روشهای غیرحضوری و اینترنتی استفاده میکنند. اگر شما صاحب کسب و کاری هستید که هنوز از روشهای قدیمی و سنتی برای جذب مشتری و فروش محصول استفاده میکنید، ممکن است به زودی با کاهش فروش و یا ورشکستگی کسب و کار خود مواجه شوید. چرا که در شرایط کنونی، خرید محصول بدون خروج از منزل، بدون صرف زمان و هزینهی اضافی، موردپسندترین روش خرید بین مردم است. در شرایطی که ویروس کرونا باعث ورشکستگی تعداد قابل توجهی از کسب و کارها شده است، کسب و کارهای اینترنتی همچنان با فروش بالا و حفظ مشتری به حیات خود ادامه میدهند.
و کلام آخر، با توجه به مطالب ذکر شده و در نظر گرفتن شرایط کنونی جامعه، تولید محتوا در هر کسب و کار باعث افزایش میزان فروش و جذب مشتری بیشتر و البته وفادارتر میشود. در واقع تولید محتوا تاثیر فوقالعادهای بر کسب و کار میگذارد البته نه هر محتوایی، محتوای خاص، تاثیرگذار و منحصر به فرد.