روایت موفق‌ترین کسب و کار ایرانی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ، دیجی‌کالا

اکثر ما استیو جابز را با آن یقه اسکی مشکی و دست زیر چانه‌اش، جک مای چشم بادامی با آن چهره بامزه‌اش و یا جف بیزوس بدون مو و دماغ عقابی، بنیانگذاران اپل، علی‌بابا و آمازون یا اسطوره‌های دیگری مانند آن‌ها را می‌شناسیم؛ داستان‌های جالبشان را خوانده‌ایم و مسیر موفقیت صفر تا صدشان را الگو قرار داده‌ایم.

در کشور ما هم، چنین افرادی هستند که لایقند درکنار این اسطوره ها قرار بگیرند و الگو باشند. بیایید با دوقلوهای افسانه‌ای آشنا شویم.

برادران محمدی، دوقلو ‌های موفق و صاحب بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران، دیجی‌کالا هستند که معروف است به آمازون ایرانی.

همه‌چیز از عشق به عکاسی شروع شد . هر  جوانی حداقل یک بار جذب هنر عکاسی شده است؛ حمید و سعید هم از این دسته مستثنا نبودند، از آنجایی که اطلاعات مناسبی برای خرید این کالای دیجیتال به زبان فارسی نیافتند با برسی سایت‌ها خارجی دوربین مورد نظر خود را از نظر کاربری و بودجه مورد نظر انتخاب کردند و آن را از خیابان جمهوری تهران خریدند، اما بعد از مدتی متوجه شدند لنز دوربین دست دوم و تعمیری است.

 ‏تجربه ناخوشایند دوقلوها از خرید فیزیکی، ایده ساخت فروشگاهی اینترنتی و مطمئن که اطلاعات دقیق محصول را در اختیار قرار دهد، ‏در ذهنشان ایجاد کرد.

 ‏طلوع دیجیکالا

دیجی‌کالا با یک تیم هفت نفره در گوشه‌ای از دفتر برادر بزرگتر حمید و سعید، با فروش اختصاصی گوشی همراه و دوربین عکاسی شروع به کار کرد و روز به روز بیشتر مورد استقبال مردم قرار می‌گرفت.

امروز دیجی‌کالا با تیمی بیش از ۲۰۰۰ نفر، صاحب رتبه سوم الکسا در ایران است، هفتاد درصد از سهم بازار فروش آنلاین در ایران را در اختیار دارد و یک تنه و بدون حمایت های ارگانی، کمک بزرگی به آمار کارآفرینی و اشتغال کشور کرده است.

اما چگونه یک تیم هفت نفره در دفتری اشتراکی، به کسب و کاری عظیم و تا این حد موفق بدل می‌شود؟

معجزه تولید محتوا

دیجی کالا از دل یک نیازی برآمد و آن نیاز، اطلاعات بود؛ اطلاعاتی که کمبودش بشدت احساس می‌شد و خود دوقولو‌ها هم آن را تجربه کرده بودند و هدف اصلی شکل‌گیری دیجی‌کالا، تأمین این نیاز مشتریان بود.

دیجی‌کالا به خوبی توانست اطلاعات را در قالب محتوای، متنی، تصویری و….ارائه دهد و این نکته را به صاحبان کسب و کار ثابت کند که تولید محتوای مفید، باکیفیت و بی طرفانه، چقدر در جذب مشتری و فروش مأثر است.

پایداری در کسب و کار

هر مسیری بالا و پایین خودش را دارد؛ هم روزهای خوش و هم روزهای سخت. نکته مهم ناامید نشدن و ادامه دادن است.

دیجی‌کالا کسب و کاری بود که به شکل خصوصی و از صفر شروع کرد و از کمک های دولتی هم بهره‌مند نبود، طی کردن چنین مسیری، آن هم در کشور ما کار آسانی نخواهد بود و به تیمی با انگیزه، امیدوار و استوار نیاز خواهد داشت که با سختی‌های راه ازپا نیفتند، تیمی که قطعاً دیجی‌کالا از آن بهره‌مند بوده است.

تحریم، تهدیدی که فرصت شد

هرچقدر که تحریم‌های بانکی و مالی کشور، زیان‌بار باشد، به همان اندازه برای کسب و کارهایی مانند دیجی‌کالا سودآور محسوب می‌شود.

 به دلیل وجود تحریم‌ها، کمپانی های بزرگ و چند ملیتی  مانند Amazon و eBay نمی‌توانند در ایران فعالیت داشته باشند.

این شرایط فرصت طلایی‌ای را در اختیار دیجی کالا و کسب و کارهای مانند آن قرار می‌دهد تا بدون ترس از سایه‌ی هیچ رقیبی یکه تازی کنند.

بهتر از، از ما بهترون

دیجی‌کالا درحوزه‌های UX و کانتنت مارکتینگ عالی است، به طوری که در قیاس دیجی‌کالا با آمازون، رابط کاربری جذابتری دارد و در تلاش مداوم برای بهتر کردن آن نیز هست.

غروب

دیجی‌کالا در دو سال اخیر رشد خیره کننده‌ای در میزان فروش و جذب مشتری داشته است که باعث شد با مشکلات زیادی در تامین و ارسال کالا مواجه شود و به‌ نظر می‌رسد یا برای رفع این مشکل یا طمع سود بیشتر، راه حلی را انتخاب کرد که آن تبدیل شدن به مارکت پلیس ( فروش واسطه‌ای) بود و دیجی‌کالا را از یک فروشگاه بزرگ اینترنتی به یک فضای اشتراکی تامین کننده و خریدار تبدیل کرد؛ در حقیقت دیجیکالا وارد مسیر جدیدی شد که در آن تجربه و زیرساخت‌های کافی نداشت و حتی درباره این تغییر بزرگ اطلاع‌رسانی درستی انجام نداد که به دنبال آن باعث ایجاد سیل اعتراض و ناامیدی‌ خریداران باوفایی شد که از کیفیت، قیمت و اطمینان خرید‌های جدید خود شوکه بودند و آن را به پای دیجی‌کالا می‌گذاشتند چرا که نمی‌دانستند فروشنده‌ی محصول شخص یا شرکت دیگری است که از وبسایت دیجی کالا برای فروش محصول خود اقدام کرده است.

بنابراین این عمل نسنجیده نه‌تنها باعث شد دیجی‌کالا در ویژگی‌های خود دچار مشکل شود(مانند ویژگی ارسال رایگان، تضمین بهترین قیمت، ضمانت هفت روز بازگشت کالا و عودت وجه و …) بلکه صدمه بزرگی به اعتماد مشتری و برند خود زد و آن را زیر سوال برد، صدمه‌ای که جبران آن برای یک برند ساده نخواهد بود.

ما به برادران محمدی و راهی که شروع کردند ایمان داریم و داستان موفقیتشان را پر از درس‌ها و نکات طلایی برای کسب و کارها می‌دانیم و معتقدیم مشکلاتی که دیجی‌کالا با آن گریبانگیر شده است از جانب سرمایه گذاران و برون سازمانی است. بهرحال آرزوی بازگشت اصلاح و موفقیت بیشتر دیجی‌کالا را داریم تا در کنار اسطوره‌ها بدرخشد و به آن افتخار کنیم.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در google

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هر کسب و کاری می‌تواند با حرکتی آگاهانه و نه فرسایشی در مسیر صحیح، پیشرفت را احساس کند. ما، اعضاء تیم رامونا، متشکل از کارشناسان حرفه‌ای و مجربِ حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ و برنامه‌نویسی، با هدف بهبود و ارتقاء کیفیت کسب‌‌وکار شما با ارائه‌ خدماتی همچون؛ طراحی استراتژی تبلیغات موثر و تولید محتوا، طراحی اپلیکیشن، سایت و وب‌سایت و افزایش و بهبود رتبه‌ی آن در گوگل (سئو) و سایر موتور‌های جستجو و ... در کنار هم جمع شده‌ایم، تا پاسخگوی نیازها و مشکلات شما در زمینه‌ی بازاریابی دیجیتال باشیم.

لینک1

لینک2

لینک3

لینک4

تمامی حقوق نزد رامونا استودیو محفوظ است.