روایتی از مدیریت موفق شهرام شاهکار، مدیر عامل اسنپ

  یادتان می‌آید از آخرین باری که سر خیابان برای تاکسی دست تکان دادید چقدر می‌گذرد؟

احتمالا شما هم بعد از ورود پدیده‌ی اسنپ در شهرتان هرگز این کار را تکرار نکردید، اما استارت آپ اسنپ به عنوان موفق‌ترین تجارت الکترونیکی ایران چه ویژگی‌هایی دارد و این دم و دستگاه عظیم و موفق اسنپ به دست چه کسی به اینجا رسیده و مدیریت می‌شود؟

استارت‌آپ اسنپ به‌‌عنوان نخستین شرکتی که صنعت حمل و نقل درون‌ شهری را با تکنولوژی پیوند زد در شهریور سال ۹۳ تأسیس شد و حدود دو ماه بعد نرم‌افزار اول آن با نام تجاری تاکسی یاب شروع به کار کرد. یک سال بعد با پیوستن مدیری جدید و فرنگ رفته، اسنپ با شیب سریعی به سمت موفقیت خیز برداشت و به جایی رسید که به یک سوپر‌اپ تبدیل شد به طوری که با داشتن بیش از ۳۰ هزار راننده، در هفته ملیون‌ها سفر به وسیله‌ی آن انجام می‌شود آن‌هم با رشد ۷۰ درصدی و حتی ۱۰۰ درصدی در ماه!

این مدیر موفق شهرام شاهکار است و همان‌طور که از فامیلش پیداست شاهکاری در بین مدیران کشوری است.

او مدرک کارشناسی نرم‌افزار از انگلستان و کارشانسی ارشد رشته MBA از دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا را داراست و با ۱۲ سال تجربه‌ی مدیریت و توسعه‌ی کسب و کار بین‌المللی در اروپا، آمریکای شمالی و خاورمیانه، تجربه‌ی مدیریت در خارج از کشور و استارت اپ‌های اسکانو و پین تا پین را نیز در کارنامه دارد؛ درحال حاضر هم از سمت مدیر عاملی اسنپ کناره‌گیری کرده و به مجموعه کافه بازار و دیوار پیوسته و سمت مدیرعاملی در مجموعه‌ی دیوار را بر عهده دارد، البته به عنوان نائب رئیس اسنپ هنوز بالای سر این مجموعه هست.

الگوهای شخصیتی و شیوه‌های مدیریتی شاهکار حاوی تحربیات و آزمون و خطاهاییست که برای صاحبان کسب و کار به خصوص کسب‌ و کارهای نوپا مفید خواهد بود پس برسی آنچه شاهکار تا به امروز طی کرده خالی از لطف نخواهد بود.

وقتی پدر و مادر شهرام شاهکار او را در سن ۱۷ سالگی با هزار امید و آرزو راهی خارج کردند تا آنجا درس بخواند و زندگی خوبی برای خودش دست و پا کند، انتظار نداشتند پسرشان یک روز آهنگ بازگشت کند، آن هم زمانی که مدیر قسمت غرب شرکت نرم‌افزاری SAP شده بود.

به هر صورت شهرام به وطن بازگشت تا مدیرعامل اسنپ، موفق‌ترین مدل تجارت الکترونیک کشور باشد.

 او به قصد شروع کسب و کار خودش به ایران بازگشت اما متوجه شد فضای کاری ایران ملزوماتی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها داشتن تجربه‌‌ی فراوان و قوی است، پس با توجه به علاقه‌ای که به حوزه‌ی نرم‌افزار و تجارت الکترونیک داشت سعی در ورود به یک شرکت تجارت الکترونیک در ایران کرد تا در یک محیط کم ریسک و با خیال راحت تجربه‌ی واقعی و عملی شروع یک کسب و کار را بدست آورد؛ آن شرکت شرکت دیجی کالا بود و اولین و تنهاترین سمتی که شاهکار در این تیم برعهده داشت مدیر ارشد توسعه‌ی کسب و کار بود. بعد از آن به گروه اینترنت ایران پیوست که شامل پنج کسب و کار اینترنتی است و اولین سمتش راه‌‌اندازی شرکتی بود که الآن آن را به نام پین تا پین می‌شناسند و پلت‌فرمی برای رزرو آنلاین هتل می‌باشد. تیم بعدی شاهکار در گروه اینترنت ایران اسکانو بود که استینگ آنلاین املاک بود و سرانجام آخرین خانه‌ی شاهکار در این گروه تیم اسنپ بود.

اولین اقدام شاهکار ایجاد اعتماد در تیمی بود که به دستش داده بودند، بنابراین ماه اول را به این اختصاص داد که تیم را بشناسد و تیم او را بشناسد و به او اعتماد کنند. او در بهره گیری از پتانسیل‌های تیم نقش بسزایی داشت زیرا توانایی این را داشت که انسان‌ها را خوب بشناسد و آن جرقه‌ای که هرکس نیاز دارد تا انگیزه‌ی بهتر شدن را پیدا کند به آن‌ها بدهد.

شاهکار معتقد است باید به کارمندان کمک کرد تا بهترین خودشان باشند و خودشان را نشان دهند و فرصت اشتباه کردن و یاد گرفتن از اشتباهاتشان را به آن‌ها داد.

چنین سیاسیتی در مورد نیروی انسانی موجب شد تا نیروهای اسنپ که در زمان شروع زیر پنجاه نفر بودند به بیش از دویست و پنجاه ذنفر برسند و تک تکشان با عشق تا ساعت هشت شب کار کنند.

قدم بعدی شاهکار این بود که محصول را با بازار انطباق دهد. او معتقد است اول از همه باید از خودمان سوال کنیم آیا محصولی که ارائه می‌دهیم یک نیاز، مشکل یا دغدغه‌ی مهمی از مردم برطرف می‌کند یا نه؟

 اگر این سوال را نتوانیم به روشنی پاسخ دهیم، هر پولی که در مارکتینگ خرج کنیم بیهوده و اتلاف سرمایه‌ی  سازمانی خواهد بود.

شاهکار و تیمش مطمئن شدند که آنچه ارائه می‌دهند سه ویژگی را در کنار هم داشته باشد که اگر این سه ویژگی کنار هم نباشند یعنی یک جای کار ایراد دارد. 

این یه ویژگی سهولت و در دسترس بودن،  با کیفیت بودن و مقرون به صرفه بودن است.

شهرام شاهکار معتقد است بزرگ‌ترین اشتباهی که همه‌ی کسب و کارهای نوپا مرتکب می‌شوند این است که احساس می‌کنند رشد ایجاد کردن تنها از طریق مارکتیتگ انجام می‌شود. این اتفاق ممکن است در بازه‌ی زمانی کوتاه جواب دهد اما در طولانی مدت تداوم پذیر نخواهد بود. این نیاز کاربران ماست که تعیین می‌کند محصول ما چه مشخصاتی باید داشته باشد نه نظر و سلیقه‌ی شخصی به طور مثال تیم فنی.

او می‌گوید: من و تیمم همه چیز را به شدت می‌سنجیم و به داده محور بودن و بهینه سازی تصمیمات قبلی‌یمان علاقه‌مندیم. دید ما به مارکتینگ مانند دید مهندسان است به نرم افزار و هر هزار تومنی که هزینه می‌کنیم مطمئن می‌شویم که در جایی هزینه می‌شود که بالاترین بازدهی را دارد.

او در رابطه با جذب سرمایه گذار می‌گوید: صاحبان کسب و کار در حوزه‌ی سرمایه گذاری حتماً باید به این فکر کنند که سرمایه‌ای غیر هوشمند جذب نکند؛ چیزی که به آن می‌گویند پول احمق. به این خاطر که اگرچه راهی آسان‌تر و سریع‌تر است اما اگر آن نگاه مشترک بین شما و سرمایه گزارتان نباشد جهت عکس موفقیت شما عمل می‌کند و شما را به زمین می‌زند. پس حتماً به دنبال این باشید که سرمایه گذارتان سرمایه گذاری خطر پذیر و با تجربه باشد و بتواند بیشتر به عنوان یک مشاور استراتژیک برای شما عمل کند تا اینکه فقط پول در اختیارتان قرار بدهد؛ پول را از همه می‌توان گرفت اما مهم استراتژیک بودن و نگاه مشترک است.

شهرام شاهکار معتقد است که دائم باید در حال یادگیری باشد و مهم نیست از چه کسی و با چه سطح تحصیلاتی، از هرکسی یک چیزی یاد می‌گرد.

یکی از ویژگی‌های طلایی شهرام شاهکار افتخار او به شکست‌های گذشته‌اش است و تمام آن‌ها را دلیل تجارب و جایگاه امروزش می‌داند و از شکست‌های آینده هم ترسی ندارد و می‌گوید: من که آن را دوست دارم! چون اگر نباشد ما چیزی یاد نمی‌گیریم و تصمیم‌های آینده‌ی ما قوی و درست نخواهند بود. ریسک پذیری‌ هم از صفات ممتاز اوست و به صاحبان کسب و کار پیشنهاد می‌دهد: خودتان را از حاشیه‌ی امنتان به سمت اتفاقات بزرگ پرتاب کنید.

شاهکار زمانی که در سمت مدیر عاملی اسنپ بود هر روز دو نوبت اسنپ می‌گرفت و بدون افشای هویتش پای حرف‌های رانندگان می‌نشست. او بعضی روزهای به جای اینو از سرویس‌های رغیب استفاده می‌کرد و معتقد بود هر کسی و ماری باید از کسب و کارهای رغیب استفاده کند زیرا حتماً درس‌هایی برای یکدیگر خواهید داشت.

او هیچ شبی دیر از ساعت ۹ به خانه باز نمی‌گشت و در تمام این سال‌ها مطالعه‌ی گزارش‌های روزانه و خواندن کامنت‌های شبکه‌های اجتماعی اسنپ جزو روتین کارهای روزانه‌اش بود. 

 ‏بله، چنین مدیریتی اسنپ را به اسنپ تبدیل کرد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در google

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هر کسب و کاری می‌تواند با حرکتی آگاهانه و نه فرسایشی در مسیر صحیح، پیشرفت را احساس کند. ما، اعضاء تیم رامونا، متشکل از کارشناسان حرفه‌ای و مجربِ حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ و برنامه‌نویسی، با هدف بهبود و ارتقاء کیفیت کسب‌‌وکار شما با ارائه‌ خدماتی همچون؛ طراحی استراتژی تبلیغات موثر و تولید محتوا، طراحی اپلیکیشن، سایت و وب‌سایت و افزایش و بهبود رتبه‌ی آن در گوگل (سئو) و سایر موتور‌های جستجو و ... در کنار هم جمع شده‌ایم، تا پاسخگوی نیازها و مشکلات شما در زمینه‌ی بازاریابی دیجیتال باشیم.

لینک1

لینک2

لینک3

لینک4

تمامی حقوق نزد رامونا استودیو محفوظ است.