سرگذشت آمازون

جف بزوس در سال ۱۹۹۹ گفت: هیچ تضمینی وجود ندارد كه آمازون بتواند یك شركت موفق باشد.

امروز بیست و پنج سال از آن زمان می‌گذرد و آمازون یکی از با ارزش‌ترین شرکت‌های عمومی جهان و آقای بزوس یکی از ثروتمندترین انسان‌های جهان است.

جف بزوس، اسطوره کسب و کار‌ها

بزوس متولد ۱۹۶۸ در نیومکزیکو است. در دوران نوجوانی به همراه خانواده به میامی نقل مکان کرد و در همان دوران بود که عاشق کار با وسایل الکترونیکی و بعد رایانه‌ شد. او گاراژ خانه خود را به یک آزمایشگاه شخصی تبدیل کرد و دائم با وسایل الکترونیکی ور می‌رفت. این علاقه سرانجام بزوس را در دوران جوانی به رشته کامپیوتر و مهندسی برق دانشگاه پرینسون سوق داد. بزوس پس از فارغ‌التحصیلی، یک موقعیت شغلی عالی در وال استریت بدست آورد، اما همان‌طور که در داستان زندگی تمام اسطوره‌ها به چنین نقطه حساس و پر ریسکی بر می‌خوریم، چهار سال بعد شغل پردرآمد خود را برای دنبال کردن رویاها و علایقش رها کرد و سراغ خلق ایده‌ای رفت که به یكی از جذاب‌ترین داستان‌های موفقیت دنیا تبدیل شد.

برچسب مشکی برند امازون

تولد آمازون از یک گاراژ تا یک فروشگاه آنلاین جهانی 

جف بزوس به همراه مک کنزی، راهی سیاتل شد و آمازون با همت او و همسرش از گاراژ خانه شروع به کار کرد. سرورهایی که از آن استفاده می‌شد به چنان قدرتی احتیاج داشت که بزوس و همسرش تا مدت‌ها نمی‌توانستند بدون پریدن فیوز از وسایل برقی خانه استفاده کنند.

همه چیز با فروش کتاب شروع شد.

 آمازون با فروش آنلاین کتاب راهش را شروع کرد و ظرف سی روز، کتاب‌هایی را در پنجاه ایالت و در چهل و پنج کشور مختلف به مردم فروخت و در طی دو ماه، فروش به 20,000 دلار در هفته رسید. سپس کتاب‌های الکترونیکی وارد عرصه شدند و این فرصت طلایی باعث شد  تا آمازون به یک بازیکن اصلی در این بازار تبدیل شود شود. در اواخر دهه نود آمازون تصمیم گرفت تنوع محصولاتش را افزایش دهد و شروع به فروش کالاهای دیگر کند و از موسیقی و دی وی دی شروع کرد. به زودی امپراتوری آقای بزوس شامل هر چیزی که فکرش را بکنید شد و چند سال بعد، آمازون به بزرگترین فروشنده آنلاین در ایالات متحده و سراسر جهان تبدیل شده بود.

 ‏شل کافان اولین کارمند رسمی آمازون به غیر از بزوس و همسرش بود؛ گرچه او به طور رسمی به عنوان یکی از بنیان‌گذاران در نظر گرفته نشد، اما بزوس یک بار از وی به عنوان مهم‌ترین شخص تاریخ آمازون یاد کرد. او مسئول تحقیق و توسعه آمازون بود البته در حال حاضر دیگر با آن ارتباطی ندارد.

شکست بیل گیتس

ارزش خالص ثروت بزوس را ۱۱۰ میلیارد دلار یا بیشتر از ۱.۹ میلیون برابر درآمد متوسط ​​خانوار آمریکایی تخمین زدند. بزوس در صدر لیست ثروتمندترین افراد جهان در هر دو سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ قرار دارد. ژانویه سال ۲۰۱۷، بزوس برای اولین بار از بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت پیشی گرفت تا به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل شود.

تصویر نیم جف بزوس

شخصیت کسب و کاری بزوس

بزوس از همان ابتدا می‌دانست می‌خواهد آمازون فروشگاهی بزرگ و همه چیز فروش باشد؛ به همین خاطر نام آمازون را برای آن برگزید؛ بزگترین رودخانه جهان، قدرتمند و همیشه خروشان.

بزوس از همان لحظه‌ای که وال‌استریت را به قصد سیاتل ترک کرد می‌دانست به دنبال چیست و به چه می‌خواهد برسد؛ این به آن معنا نیست که او شخصیتی انیمایی دارد، بلکه برعکس بسیار منطقی و واقع‌گراست. بزوس هدف خود را مشخص می‌کند، هدف‌هایی بسیار بزرگ، اما شکست و نرسیدن را هم برمی‌تابد و محتمل می‌داند.

بزوس به خاطر برخوردهای ناملایم یا طعنه‌آمیز خود با کارمندانش معروف است، اگر از چیزی راضی نباشد بدون خویشتن‌داری احساساتش را بروز می‌دهد؛ البته او خود این وجهه شخصیتی را مناسب کسب و کار نمی‌داند به طوری که یک مربی استخدام کرده است تا به او کمک کند شیوه رهبری، ارزیابی و بازخورد ‌هایش را مدیریت کند.

 الگوریتم اختصاصی گوگیگ یک ارزیابی شخصیتی است که رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر را در نظر می‌گیرد و آمار آن درباره شخصیت بزوس مشخص می‌کند که او مردی جاه‌طلب، ماجراجو، دارای وجدان کاری بالا‌ست و برای رسیدن به موفقیت تا جایی که بتواند تلاش می‌کند. 

وقتی ثروتمندترین مرد جهان هستید انتظار می‌رود بسیار دست و دلباز و حامی باشید اما در بزوس تواضع و درک عاطفی رتبه‌ی کمی دارد به طوری که در گذشته به دلیل عدم تلاش‌های بشردوستانه مورد انتقاد عمومی قرار گرفته بود، او همچنین انسانی به‌شدت مثبت‌اندیش و شاد است.

 ماموریت آمازون این است که مشتری‌محورترین فروشنده زمین باشد؛ و فروشگاهی که مردم بتوانند هر آنچه را که می خواهند بصورت آنلاین بخرند در آن پیدا کنند. مشتریان ناراضی می‌توانند به طور مستقیم به جف بزوس ایمیل بزنند و او شخصاً به تمام آنها رسیدگی می‌کند.

منتقدان می گویند آمازون بسیار بزرگ و قدرتمند شده است به طوری که خطرناک و غیرقابل پیش‌بینی است، حتی سیاست‌مدارانِ بسیاری، از قدرت روز افزون آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

اینکه بیست و پنج سال طول کشید تا آمازون به چنین قدرتی دست یابد این تفکرِ کمی ترسناک را به‌وجود می‌آورد که آمازون بیست و پنج سال دیگر چه خواهد بود؟ باید صبر کنیم و ببینیم.

کفش لباس عینک اویزان محصولات امازون

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در google

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هر کسب و کاری می‌تواند با حرکتی آگاهانه و نه فرسایشی در مسیر صحیح، پیشرفت را احساس کند. ما، اعضاء تیم رامونا، متشکل از کارشناسان حرفه‌ای و مجربِ حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ و برنامه‌نویسی، با هدف بهبود و ارتقاء کیفیت کسب‌‌وکار شما با ارائه‌ خدماتی همچون؛ طراحی استراتژی تبلیغات موثر و تولید محتوا، طراحی اپلیکیشن، سایت و وب‌سایت و افزایش و بهبود رتبه‌ی آن در گوگل (سئو) و سایر موتور‌های جستجو و ... در کنار هم جمع شده‌ایم، تا پاسخگوی نیازها و مشکلات شما در زمینه‌ی بازاریابی دیجیتال باشیم.

لینک1

لینک2

لینک3

لینک4

تمامی حقوق نزد رامونا استودیو محفوظ است.